Tässä pari viime aikoina Facebookissa kiertänyttä erinomaista videota. Koska facebookin syövereitä tulee harvemmin jälkikäteen pengottua (ehkä Timeline-uudistus muuttaa tämän?) tallennan nämä myös tänne.

Ensimmäinen kuuluu RSA:n (the Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufactures and Commerce, Iso-Britannia) animoitujen avainpuheenvuorojen sarjaan ja videolla Sir Ken Robinson alustaa koulutusjärjestelmämme nykyhaasteista. Kaikki Robinsonin ajatukset eivät ole yleispäteviä, mutta vähintään ajatuksia herättäviä. Suomalainenkin koulutusjärjestelmä jakaantuu sekä toisella että korkea-asteella jyrkästi ammatilliseen ja akateemiseen haaraan tehden koulutusjärjestelmästä kahtia jakautuneen. Tälle ns. duaalimallille on omat historialliset ja koulutuspoliittiset perusteensa, mutta tulevaisuudessa tarvitsemme lisää joustoa näiden kahden pylvään välille. Toisen asteen yhdistelmätutkinnot ja korkea-asteen sisäinen liikkuvuus ovat duaalimallia kunnioittavia askeleita jouston suuntaan.

Duaalimallin pariin palaan uudestaan vielä myöhemmin, mutta tässä siis RSA:n video koulutusparadigman uudistamisesta:

Toinenkin fb:stä poimittu video perustuu luentotilaisuuteen ja kyseessä on fysiikan emeritusprofessori Albert Bartlettin luento jatkuvan kasvun mahdottomuudesta. Kyseessä on kokonaisuudessaan kahdeksanosainen video, mutta linkkaan tähän vain sen ensimmäisen osan. YouTube:ssa video on otsikoitu varsin raflaavasti, mutta kyse on tosiaan merkittävästä puheenvuorosta. Bartlettin luennon jälkeen kulutuksen jatkuva kasvu tuntuu lähinnä vaaralliselta vitsiltä.

 


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *