Julkaistu Salon Seudun Sanomissa 23.9.

Varsinais-Suomelle tärkeän ns. tunnin radan tulevaisuus puhuttaa: Konsensus hankkeen takana kasvaa, mutta valtio jahkailee suunnittelurahojen kanssa. Tunnin kestävä rataosuus mahdollistaisi helpomman ja nopeamman työmatkailun pääkaupunkiseudulle ja siten sitoisi Länsi-Suomen kiinteämmin osaksi metropolialueen kehitystä.

Uuden, entistä nopeamman yhteyden rakentaminen voidaan toteuttaa kolmena kokonaisuutena, joista jokaisella on omat itsenäisetkin etunsa. Nämä osakokonaisuudet ovat Helsingin ja Espoon välisen rataosuuden perusparantaminen, Espoo-Lohja-Salo välisen uuden oikorataosuuden rakentaminen sekä Salon ja Turun välisen radan perusparantaminen ja kaksiraiteistaminen.

Varsinais-Suomelle erittäin tärkeä on Salon ja Turun välinen osuus. Kaksiraiteistamisen myötä tällä välillä mahtuisi kaukojunaliikenteen lisäksi kulkemaan myös paikallisjunaliikenne, joka toisi aivan uutta eloa maakuntaan. Rata sitoisi toisiinsa Salon ja Turun lisäksi ainakin Paimion ja Piikkiön ja loisi mahdollisuuksia uusille työpaikoille ja yrityksille. Myös muille pysäkeille muun muassa Kaarinan Littoisissa ja Turun Varissuolla olisi edellytyksiä.

Tulevaisuuden linjakartta?

Muiden hyötyjen ohella raideliikenne on tunnetusti myös ympäristöystävällistä. Päästöjä vähennetään siirtämällä painopistettä yksityisautoilusta kohti vähemmän saastuttavampaa junaliikennettä. Samalla se kannustaisi rakentamaan ja keskittämään asutusta radan varrelle ja siten tiivistämään asuntokantaa.

Salon ja Turun välisestä paikallisraideliikenteestä hyötyisivät niin työmatkalaiset, toisella paikkakunnalla koulua käyvät oppilaat kuin erilaisten palveluiden takia liikkuvat asukkaat. On koko maakunnan etu, että jo ensi vaalikaudella etsitään rahat Salon ja Turun välisen yhteyden perusparannukseen ja kaksiraiteistamiseen.

 
Lisäys SSS:ssä julkaistuun mielipidekirjoitukseen: Varissuon pysäkkiä on väläytelty sekä lähijuna- että raitiotieliikenteen yhteydessä. Molempia raideyhteyksiä Varissuolle ei varmasti ole tulossa ja henkilökohtaisesti kannatan ennemmin Varissuon raitiotielinjaa. Siksi kysymysmerkki Varissuon kohdalla kuvituksessa.


1 kommentti

Jukka & #183;28/09/2014 12:11

Toisaalta on hyvä muistaa, että Varissuon seisake olisi myös Vaalan ja Lausteen seisake. Itse kannatan Varissuolle molempia.

Vastaa käyttäjälle Jukka Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *