Ensi tiistaina Turun kaupungin lukio- ja ammattiopetuslautakunta käsittelee kaupungin lausunnon OKM:n lukioiden kehittämisraportista ja kokouspapereita lukiessani ajattelin nyt samalla kertaa kirjoittaa tännekin aiheesta.

Kyseisestä rapsasta ei ole aivan hirveästi julkisuudessa keskusteltu, mutta se johtunee työryhmän rakenteellisten muutosesitysten maltillisuudesta. Työryhmän mukaan lukio-opetuksen on jatkossakin oltava yleissivistävää, kurssimuotoista ja saatavuudeltaan alueellisesti kattavaa.

Opetuksen ja opiskelun tukipalveluiden osalta raportissa esitetään kuitenkin lukuisia uudistusesityksiä, joista keskityn tässä nyt valinnaisuuteen, opinto-ohjaukseen, opiskelijoiden osallisuuteen ja toisen asteen opintotukeen. Mikäli muihin esityksiin haluaa tutustua tarkemmin, löytyvät helposti raportin lopusta.

Valinnaisuuden määrä on ollut jo kauan eräs lukiokeskustelujen kestoaiheista ja itsekin olen seurannut sitä jo siitä asti kun aloitin lukion (kymmenen vuotta sitten). Edellisessä lukioiden tuntijaon ja opetussuunnitelmien uudistuksessa (nykyisiin opetussuunnitelmiin siirryttiin asteittain 2004-2005) pakollisuutta lisättiin parilla kurssilla ja nyt valinnaisuutta ollaan taas lisäämässä.Työryhmä esittää, että ”oppiaineet ryhmitellään luonteeltaan samantyyppisiin kokonaisuuksiin” ja ”opiskelija valitsee kokonaisuuksien sisältä säädetyn laajuiset opinnot, jolloin opiskelijalla on halutessaan mahdollisuus keskittyä nykyistä harvempien oppiaineiden opiskeluun. Opiskelijan mahdollisuuksia yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen lisätään, mikä edellyttää valinnaisuuden lisäämistä.”

Muutamista kursseista puhuttaessa pidän valinnaisuuden lisäämistä hyvänä asiana, mutta valinnaisuus ei saa johtaa liian varhaisessa vaiheessa tapahtuvaan jatkokoulutusmahdollisuuksien rajoittumiseen. Työryhmän esittämässä mallissa on juurikin tämä riski, minkä lisäksi ”yksilöllisiä opintopolkuja” on arvioitava suhteessa lukioiden yleissivistävään tehtävään. Turun kaupungin lausunnossa on lähdetty siitä, että yhden kurssin pakolliset aineet voitaisiin tulevaisuudessa muuttaa valinnaisiksi mikä käytännössä tarkoittaa fysiikan, kemian, psykologian ja filosofian opetusta. Tällaisessa mallissa matematiikka, kielet, maantieto, biologia, uskonto ja historia säilyisivät kaikkien lukujärjestyksessä ja turvaisivat laaja-alaisen tutkinnon. (Tosin uskonto olisi mielestäni siirrettävä valinnaisten oppiaineiden joukkoon.) Pahoin pelkään että työryhmän visio on ollut tätä rohkeampi.

Valinnaisuuden laajuus ratkeaa lopulta vasta seuraavan hallituskauden aikana, lukion uuden tuntijaon valmistelussa. Niin hullulta kuin se välillä tuntuukin, on hallituspohjalla tähänkin asiaan valtavan suuri vaikutus.

(Opinto-ohjaus, opiskelijoiden osallisuus ja opintotuki seuraavassa postissa.)


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *